Historien om skruf
skruf ble startet av to livslange venner som så muligheten til å lage en stor fremtid for et litt annerledes snusprodukt. Kompisene, Jonas og Adam satte seg i 2001 ned for å diskutere hvordan de kunne skape et nytt snusmerke. De ønsket å lage et svensk produkt, noe spesielt og autentisk. De så en mulighet på det svenske snusmarkedet og tenkte “hvorfor ikke”. Hvis du spør Jonas og Adam i dag om hvorfor skruf har lyktes, har de et klart svar. - Vi begynte som en rebell med en kulere, mer premium og personlig snus.
Den første produksjonen ble satt i gang i et gammelt meieri, på slutten av 2003. De eksperimenterte med en mengde forskjellige formler og smaker til de endelig lyktes med å lage en snus de kunne være svært stolte av. Målet var å lansere et produkt som kunne konkurrere mot hvilken som helst kvalitetssnus allerede på markedet. skruf Tranebær ble, som mye annet i verden, til ved en tilfeldighet. Smaken av gjenglemt limonadeflaske bakerst i et skap var katalysator for det første skruf produktet, skruf tranebær.
skruf intar Norge
Gutta mente de hadde laget et godt produkt, men det store spørsmålet var: Hvordan skal man fortelle folk om denne snusen de syntes var så god? Det er ikke bare Norge som har strenge markedsføringsrestriksjoner av tobakk. Også i Sverige er dette ganske regulert. Om enn mye mindre enn her i Norge.Et godt produkt trenger en flott totalpakke og noe som skiller det fra mengden. De fleste snusbokser var tradisjonelt i mørke jord farger, og det ville de gjøre noe med. Som det absolutte motsatte av det normale på den tid, lanserte de derfor skruf i hvite bokser. Og det ble godt mottatt av markedet.
Allerede våren 2004 lanserte de skruf i Norge, og fikk umiddelbart mye omtale. Markedsandelen økte fra 0% til 4% omtrent over natten. I skrivende stund (sept 2023) har skruf en markedsandel i Norge på over 40%, fordelt over 30 snusmodeller.